Ryuji Nakamura and Associates

 

 



 

Collage

This is the exhibition space for the corporate exhibition of SHISEIDO. The purpose is to express the future of SHISEIDO as well as looking back the history of Shiseido by superimposing some of past products and advertisements that are archived at SHISEIDO corporate museum at Kakegawa and materials of Ginza that is the birthplace of SHISEIDO. Based on SHISEIDO’s direction to constitute the exhibition with the method of collage (make different new images by combination of existing images) used in past advertisement materials as the motif, I thought about the exhibition method and space. Since the exhibits were various large and small plane and solid to require transparent cases for protection I came up the idea to use the transparent cases also as exhibition stands while piling up them. As a result, both the plane and the solid are overlapped with each other, and they become a spatial collage that it is possible to see from top until bottom as one unit with relation. Although there are nine mountains of the transparent cases and they are categorized according to era etc., new images different from the categorization are created by watching them from the side while overlapping them. Also, the exhibition space can be felt like the space of Ginza that show windows and buildings stand in a row.

Title The space for the exhibition “BEAUTY CROSSING GINZA” at SHISEDO GALLERY
Completion 7 January 2016
Use Exhibition space
Site SHISEIDO GALLERY, Tokyo Ginza Shiseido Building B1, 8-8-3, Ginza, Chuo-ku, Tokyo, Japan
Exhibition title BEAUTY CROSSING GINZA
Period 8 – 28 January 2016
Organizer SHISEIDO
Area 161.28m2
Material Acrylic t3, t5, t6, t8 mm
Design Ryuji Nakamura & Associates
Construction Tokyo Studio
Photography Ryuji Nakamura

 

 

 

 

コラージュ

資生堂の企業展のための空間である。掛川の資料館にアーカイブされている過去の商品や広告物の一部を発祥の地である銀座の当時の資料と重ね合わせながら振り返ると同時に、これからの資生堂を表現するという内容である。過去の広告資料に使われていたコラージュ(既存のイメージを組合わせ異なる新しいイメージをつくりだす)という手法をモチーフに展示を構成するという資生堂によるディレクションのもと、展示方法や空間を考えた。展示物は、透明なケースが必要な大小様々な平面や立体であったため、透明なケースを積み上げながらケースを展示台としても利用するアイディアを思いついた。これにより、平面も立体もいっしょくたに重なりながら、上から下までを関連を持った一つのまとまりとして見ることができる言わば空間的なコラージュとなっている。ケースの積層の山は9つあり、年代などによりカテゴライズされているが、それらを横から透かして見ることで、展示意図とはまた異なったイメージを鑑賞者が新たにつくりだすこともできる。また、ショーウィンドーやビルの連なりとして、銀座を空間的にも感じられるようになっている。

名称 資生堂ギャラリー「BEAUTY CROSSING GINZA 〜銀座+ラ・モード+資生堂〜」展会場構成
完成 2016年1月7日
用途 展示空間
場所 東京都中央区銀座8-8-3 東京銀座資生堂ビル地下1階 資生堂ギャラリー
展覧会名 BEAUTY CROSSING GINZA 〜銀座+ラ・モード+資生堂〜
会期 2016年1月8日〜28日
主催 資生堂
面積 161.28m2
素材 アクリルt3、t5、t6、t8 mm
設計 中村竜治建築設計事務所
施工 東京スタデオ
撮影 中村竜治

 
Ryuji Nakamura and Associates