Ryuji Nakamura and Associates | ||
Thumbtack Grid This is the exhibition design for FormSWISS exhibition at Kyoto ddd Gallery. The exhibition includes the works on visual communication design by Swiss designers and the interview articles on them by Arata Maruyama, the organizer of FormSWISS. It is the third exhibition following Tokyo and Kobe. Unlike the Tokyo and Kobe venues, this venue is relatively small and had a large ratio of wall surfaces that can be exhibited, so instead of the previous display system using only the floor with concrete blocks, we prepare one using both the wall and the floor with thumbtacks and magnets. In the 95m2 almost square room, thumbtacks are placed on the walls and floor at a pitch of 200mm to create a grid, which is then used to hold the exhibits in place with magnets. Maruyama's layout divides the exhibits into three cultural areas (German-speaking, French-speaking, and Italian-speaking) and arranges them in such a way that they form irregular outlines like a topography, as opposed to the grid. The works are displayed naked without cases, and are stacked on the floor and changed several times during the course of the exhibition in order to present as many works as possible in the limited space. This rough and fluid treatment of the works is also a reflection of the behavior of the designers in their ateliers. The overlap between the thumbtack grid and the works makes visitors aware of the similarities and differences between the three cultural spheres. Title: Exhibition Design for FormSWISS in Kyoto |
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画鋲グリッド 京都dddギャラリーでのFormSWISS展の展示設計。展示内容はスイスのビジュアルコミュニケーションデザインに関する作品群とFormSWISSの企画者である丸山新さんによるデザイナー達への取材記録です。東京、神戸に続く3度目の展示となりますが、東京や神戸の会場とは異なり展示可能な壁面の割合が多くかつコンパクトな会場だったので、前回までの床のみを使ったコンクリートブロックによる展示方式ではなく、壁と床の両方を使った画鋲+磁石による展示方式を用意しました。95m2ほどの四角い部屋に画鋲を200mmピッチで壁と床に設置しグリッドをつくり、それを利用し磁石で展示物を固定するという仕組の空間となっています。丸山さんによる展示物のレイアウトは、それらを3つの文化圏(ドイツ語圏、フランス語圏、イタリア語圏)に区分しつつ、グリッドとは対象的に地形のような不整形な輪郭を形成するように配置するというものです。作品はケースに入れられることなく裸で展示され、また、限られたスペースでより多くの作品を紹介するため床に重ねて置かれ、途中何度か入替もされます。そのような作品に対するラフで流動的な扱いは、デザイナー達のアトリエでのふるまいを意識したものでもあります。画鋲グリッドと作品の重なりは、3つの文化圏の共通性や違いを見る人に意識させます。 名称:FormSWISS京都展 展示設計 |
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