Ryuji Nakamura and Associates

 

 



 

Hechima 7

This is the chair that is the hollow structure like a loofah. The shape of corrugated sheet is the starting point of the idea. When stacking several corrugated sheets while shifting them by one cycle, a honeycomb-like structure is formed. When cutting out each corrugated sheet with the honeycomb pattern and stacking them in the same way, a three-dimensional truss like structure is formed. And various forms can be formed of changing the outline of each corrugated sheet. Contrary to the simple mechanical operations they have organic appearances like plants. Although it seems to be complicated in form, this mechanism connecting two dimensions and three dimensions produces strictness and reproducibility in both design and manufacture. Since it was exhibited at DAIKANYAMA INSTALLATION 2005, I have been repeated the trial production and this is the seventh. Originally the material was plywood but now I use paper because it is more supple and stronger than plywood.

Title  Hechima 7
Completion  March 2012
Use  Chair
Collection  San Francisco Museum of Modern Art in 2012
Size  W900 D900 H750 mm
Material  Paper (Vulcanized Fiber)
Design  Ryuji Nakamura and Associates
Photography  Ryuji Nakamura

 

へちま 7

へちまのタワシのような虚ろな構造をもった椅子である。波板が発想の原点になっている。波板を1周期ずらしながら何枚か重ねると、蜂の巣状の構造ができる。その蜂の巣状のパターンで波板1枚1枚をくり抜き、同じ様に重ねると、立体トラス状の構造ができる。さらに、波板の1枚1枚の外形を変えることで、この構造を持った様々な立体ができる。単純な機械的操作とは裏腹に植物のような有機的な佇まいを帯びる。一見複雑な形であるが、設計、製作両面において、この2次元と3次元をつなぐ仕組みが機能し、厳密性や再現性を持っている。2005年の代官山インスタレーションに出展以来、試作を繰り返し、現在7つ目である。当初素材は曲げ合板であったが、現在はバルカナイズドファイバーというパルプを原料とした紙を使っている。

名称 へちま 7
完成 2012年3月
用途 椅子
収蔵 2012年 サンフランシスコ近代美術館
寸法 W900 D900 H750 mm
素材 紙(バルカナイズドファイバー)
設計 中村竜治建築設計事務所
撮影 中村竜治

 
Ryuji Nakamura and Associates